Monestirs de
Catalunya
    Orde de la Cartoixa
Ordes
castellano
cercador contacte facebook

Ordes


Cartoixes
a Catalunya (fins el 1835)
  Escaladei (Priorat)
  Poboleda (Priorat)
  Montalege (Maresme)
  Sant Pol del Maresme
  Vallparadís (Vallès Occidental)
  Araceli (Segrià)

Cartoixes
fora de Catalunya
  Grande Chartreuse. Gran Cartoixa (Isèra)
  Las Fuentes (Osca)
  Aula Dei (Saragossa)
  Cartuja Baja (Saragossa)
  Miraflores (Burgos)
  Aniago (Valladolid)
  Champmol (Costa d'Or)
  Val-de-Bénédiction (Gard)

Dins del conjunt de moviments monàstics sorgits de les reformes que es van anar desenvolupant durant el segle XII té espacial significació la Cartoixa, un orde sortit a partir de la figura de sant Bru de Colònia, sense relació amb la Regla de Sant Benet. En aquella època sorgiren alguns corrents inspirats en la vida eremítica i els cartoixans en són els més importants, alhora que encara avui es mantenen sense cap reforma important en els seus costums. Bru va néixer cap el 1030 a Colònia i es va formar en aquella ciutat i a Reims on més endavant va ensenyar a l’escola de l’arxidiòcesi on va tenir conflictes amb l’autoritat eclesiàstica. Això el va impulsar a una vida apartada del món i es va voler retirar per posar-ho a la pràctica, va optar per una vida eremítica, atret per la solitud i el silenci. Amb alguns seguidors va entrar en contacte amb Hug de Grenoble (bisbe d’aquella diòcesi entre el 1080 i 1132 i antic deixeble seu a Reims) el qual el 1084 els lliurà el lloc de Chartreuse on els set primers membres d’aquell monestir es retiraren.

Sant Bru
Sant Bru
Il·lustració de: Vida do Patriarcha Sam Bruno fundador da Religiam da Cartuxa
Google Llibres

Montalegre
Sant Bru amb una representació de la cartoixa de Montalegre
Cartoixa de Montalegre


El lloc conegut més endavant com la Grande Chartreuse no podria ésser considerat adient per a establir-hi un monestir segons els models habituals a causa de seu aïllament i condicions climatològiques poc favorables. Bastiren un eremitori amb cel·les independents i espais comuns, on hi van imposar unes normes molt estrictes d’aïllament que fins i tot els portaren a situacions de perill, com ara l’any 1132 quan a causa d’un allau i la manca d’auxili hi van morir set monjos. Aquesta experiència de Bru i els seus seguidors no tenia l’objectiu de convertir-se en un orde o corrent religiós, únicament el de l’establiment d’un monestir amb una estructura molt determinada. La segona cartoixa fou fundada a Itàlia pel mateix Bru, que havia estat cridat a la Santa Seu pel papa Urbà II, antic deixeble seu a Reims, finalment va optar per retirar-se al lloc ara conegut com Santo Stefano del Bosco (Calàbria) on s’hi va establir l’any 1091 seguint el mateix model de la Grande Chartreuse i on hi va morir el 1101.
 

La Grande Chartreuse
La Grande Chartreuse abans del 1676
Il·lustració de: La Grande Chartreuse, 1891
Les amis de Montmélian et de ses environs, 2013-151499

La Grande Chartreuse
Fundació de la Chartreuse
A Carthusian miscellany of poems, chronicles,
and treatises...
(1460-1500)
British Library Add MS 37049
© British Library Board

-

Somni de sant Hug, amb els set estels que representen Bru i els altres sis primers monjos de la Chartreuse

El bisbe sant Hug rep Bru i els seus companys

Sant Hug dóna la Chartreuse als fundadors

Construcció de la Chartreuse

Cartoixa
L'orde de la Cartoixa al voltant de sant Bru (s. XVIII)
Grande Chartreuse


La fundació de l’orde cartoixà encara trigaria a oficialitzar-se, de fet la primera norma escrita, els Consuetudines (costums) foren redactats pel prior de la Grande Chartreuse, Guigo o Guigues, al voltant del 1127 com a norma pràctica per les diferents cartoixes que ja s’havien anant fundant. El 1140 es va celebrar el primer Capítol General cartoixà en el que hom pot considerar l’acte fundacional de la Cartoixa, la regla no fou confirmada pel papa Alexandre IV fins l’any 1258. Més endavant la Santa Seu l’hi atorgaria el privilegi d’exempció pel que quedaria sota la seva autoritat. Cap el 1145 el monestir de Prébayon (Valclusa) va adoptar els costums cartoixans, esdevenint la primera casa femenina de l’orde. Les seves normes han estat molt poc modificades i no ha passat per les reformes que van anar adaptant les regles i sistemes de vida d'altres ordes monàstics. Es manté, doncs, a les cartoixes l’esperit inicial que combina l’eremitisme el silenci i la solitud amb una limitada vida comunitària en alguns actes i ocasions determinades, tot això fa que la comunicació d’un cartoixà amb l’exterior estigui molt restringida. Les normes estableixen també un estricte règim alimentari, com ara l’absència total de carn i pa i aigua un dia a la setmana. Pel que fa a la vida religiosa, aquesta és estrictament contemplativa, el que no permet ni l’acció pastoral ni l’assistència als fidels.

Cartoixa
Cartoixà
Il·lustració de Historia de las Instituciones Monásticas

La Grande Chartreuse
La Grande Chartreuse
Il·lustració de: La Grande Chartreuse, 1891
Les amis de Montmélian et de ses environs, 2013-151499


L’orde cartoixà es va expandir per Europa a l’edat mitjana i moderna, amb fundacions en territoris diferents el que va obligar a la distribució de les cartoixes en Províncies i organitzar un sistema de visitadors, però sempre sotmès a les directrius dels Capítols Generals i amb la Grande Chartreuse com a casa principal. La primera fundació a la Península es va portar a terme l’any 1194 amb l’arribada a Escaladei dels primers cartoixans, cridats per Alfons el Cast. Des d’aquest lloc s’anirien fundat les altres cases catalanes, com ara Sant Pol del Maresme (1269), Vallparadís (Terrassa, 1345), que donarien pas a la fundació de Montalegre (Tiana, Maresme, el 1415), un vida més efímera va tenir la cartoixa d’Araceli (Lleida, 1568). Fora del Principat, els cartoixans van establir-se a Porta Coeli, Valldecrist i Aracristi (País Valencià), Valldemosa (Balears), Las Fuentes, Aula Dei, Cartuja Baja (Aragó), Miraflores, Aniago (Castella i Lleó), El Paular (Madrid), Scala Coeli (Évora, Portugal). El territori francès va mantenir un nombre important de cartoixes: la Grande Chartreuse (cap de l’orde, Isèra), Bonpas i Prébayon (Valclusa), Champmol (Dijon, Costa d’Or), Valbonne i Val-de-Bénediction (Gard), entre moltes altres.

Actualment a Espanya hi ha amb activitat tres cartoixes masculines: Miraflores, Montalegre i Porta Coeli, a més de la de Benifassà (Castelló), femenina, fundada el 1967.
 

Escaladei
La cartoixa d'Escaladei, al Priorat

Cartoixa
Arbre de l'orde de la Cartoixa (s. XVIII)
Museu de la Grande Chartreuse


Montalegre
Cartoixa de Montalegre, Maresme

Grande-Chartreuse
Grande Chartreuse (Isèra)

Valldecrist
Cartoixa de Valldecrist (Castelló)

Aula Dei
Cartoixa d'Aula Dei, Saragossa

Cartuja Baja
Cartuja Baja, Saragossa

Cartoixa de Miraflores
Miraflores (Burgos)

Niestra Señora de Aniago
Cartoixa d'Aniago (Valladolid)

Champmol
Cartoixa de Champmol (Borgonya)

Val-de-Bénédiction
Val-de-Bénédiction (Gard)


Cartoixa
Detall de L'orde de la Cartoixa al voltant de sant Bru (s. XVIII)
Grande Chartreuse

Cartoixa
Sant Bru (s. XX)
Grande Chartreuse

Cartoixa
Detall de l'Arbre de l'orde de la Cartoixa (s. XVIII)
Museu de la Grande Chartreuse


Prébayon
Ruïnes de Prébayon, la primera cartoixa femenina

Grande Chartreuse
Passeig dels cartoixans de la Grande Chartreuse
Targeta postal
Col. particular

 

Bibliografia:
- BASILIO DE FARIA (1649). Vida do Patriarcha Sam Bruno fundador da Religiam da Cartuxa. Lisboa: Domingos Lopes
- GORT, Ezequiel (1999). Scala Dei, primera cartoixa de la Península Ibèrica i l'orde cartoixà. Comissió VIII Centenari, Analecta Cartusiana. Salzburg
- HASQUENOPH, Sophie (2009). Histoire des ordres et congégations religieuses. Champ Vallon
- MASOLIVER, Alexandre (1980). Història del monaquisme cristià. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat
Enllaç:
- Orde de la Cartoixa
Baldiri B. - Setembre de 2014