|
Durant la
dècada de 1070 haurien arribat fins aquest lloc de La
Motte-Saint-Didier les relíquies de sant Antoni Abat,
portades de Constantinoble per Jocelin després d’un
pelegrinatge a Orient. El mateix personatge va emprendre
la construcció d’una església al costat del castell
feudal digna de les relíquies que havia d’acollir. Per
ajudar a aquesta empresa, el 1088 hom va demanar als
monjos de l’abadia de
Montmajor (Arle, Boques del Roine) que hi
establissin un priorat i tinguessin cura dels serveis
religiosos, de l’església existent i de la nova que
estava en construcció, aquests ja estaven plenament
assentats a La Motte abans de la fi del segle XI. El
lloc va créixer en popularitat a causa de l’arribada de
pelegrins que s’encomanaven al sant per aconseguir la
curació de la malaltia coneguda com foc de Sant
Antoni (l’ergotisme), molt comuna en aquella època. |
|
|
Saint-Antoine del Vienès
Entrada al recinte monàstic |
Saint-Antoine del Vienès
Portal d'accés a la plaça de l'església |
|
Un dels
pelegrins guarits fou Guérin de la Valloire, en compliment d’una
promesa va dedicar la seva vida a atendre els malalts acompanyat del
seu pare, Gastó. Ràpidament s’hi va aplegar una petita comunitat que
tenia cura dels malalts i l'any 1095 ja disposaven d’un
petit hospital i, a més, van obtenir la confirmació fundacional del
papa Urbà II. El primer cap (mestre) de l’organització fou el mateix
Gastó de la Valloire. El 1119 el papa Calixt II va poder consagrar
la nova església tot i que encara estava en construcció. El priorat
benedictí i l’hospital van conviure a La Motte, però l’activitat
dels hospitalers va topar amb els interessos del priorat de
Montmajor tot disputant-se el control del lloc, les relíquies i el
pelegrinatge. |
Saint-Antoine del Vienès |
|
El ràpid
desenvolupament de la comunitat d'hospitalers va estendre la seva
influència terres enllà establint en moltes ciutats nous
assentaments especialitzats en la curació del foc de Sant Antoni
que fins i tot comportava la pràctica de la cirurgia. El 1209 el
bisbe autoritzava als antonians la construcció d’un oratori propi,
l’església de Notre-Dame, independent l’església de Saint-Antoine
dels benedictins, prioral i alhora parroquial. En aquesta època els
hospitalers ja disposaven de clergat propi dins de la seva
comunitat. Durant la primera meitat del segle XIII els hospitalers
van anar aconseguint privilegis en detriment dels que ostentaven els
benedictins, finalment el 1247 el papa Innocenci IV va sotmetre
aquella comunitat hospitalera a la Regla de Sant Agustí, esdevenint
en endavant un veritable orde religiós de tipus
canonical. |
Saint-Antoine del Vienès |
|
|
|
A finals
d’aquell segle es van viure enfrontaments fins i tot amb episodis
violents entre les dues cases i finalment el 1297 el papa Bonifaci
VIII va suprimir el priorat de Montmajour, deixant el lloc de
Saint-Antoine únicament a mans dels
antonians, amb categoria d’abadia. Aquesta casa fou el cap del
nou orde, on residia el gran mestre, a més de mantenir-hi un gran
hospital. La construcció de l’església de Saint-Antoine es va
allargar en el temps, hom suposa que quan es va consagrar (1119)
l’obra pràcticament només havia començat, a l’època dels
enfrontaments amb els benedictins hauria quedat aturada i
possiblement el gruix de la construcció es va fer en els segles XIV i
XV. El 1314 l’església de Notre-Dame es va convertir en parroquial,
després patiria els efectes de les guerres de Religió i tot i que es
va treballar en la seva reconstrucció, al segle XVII es va
abandonar, ara només conserva parcialment la seva façana. |
Amputació d'una cama en un hospital dels antonians
Il·lustració de Feldtbuch der wundtartzney
Estrasburg, 1517 |
Saint-Antoine del Vienès |
|
L’època de
prosperitat de l’abadia de Saint-Antoine es va allargar fins el
segle XVI, els pelegrins de tota condició hi arribaven des dels
necessitats fins els monarques. Però les guerres de Religió també la
van afectar, durant la segona meitat del segle XVI la casa va patir
diversos atacs (1562, 1567, 1586 i 1590) amb saquejos, malmetent
edificis, bona part de la decoració escultòrica de l’església,
incendis i pèrdua de l’arxiu. Durant el segle XVII es va treballar
en la reparació de les construccions i del mobiliari. Afectats per
la situació econòmica, una crisi interna i interessos externs van
propiciar que el 1776 es suprimís l’orde dels antonians. El lloc fou
ocupat efímerament per canongesses de l’orde
de l’Hospital fins la Revolució, a finals del segle XVIII va
acabar la vida comunitària amb el consegüent abandó i més pèrdues
materials. |
Saint-Antoine del Vienès
Vitrall modern amb sant Antoni Abat |
Saint-Antoine del Vienès
Vitrall modern amb Jocelin, fundador |
Saint-Antoine del Vienès
Vitrall modern amb el papa Calixt II |
|
|
Saint-Antoine del Vienès
Resurrecció de Crist (s XV) |
|
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès |
|
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès
Crucifixió amb sants i donant (s XV) |
|
Saint-Antoine del Vienès
Tapís d'Aubusson (1623) |
Saint-Antoine del Vienès
Sepulcre reliquiari de sant Antoni (1667) |
Saint-Antoine del Vienès
Sepulcre reliquiari de sant Antoni (1667) |
|
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès
Il·lustració de Voyages pittoresques et romantiques dans
l'ancienne France
Justin Taylor, 1854
Bibliothèque nationale de France |
|
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès
Il·lustració de Voyages pittoresques et romantiques dans
l'ancienne France
Justin Taylor, 1854
Bibliothèque nationale de France |
|
Saint-Antoine del Vienès
Plaça de l'Abbaye, a l'interior del recinte |
Saint-Antoine del Vienès
Restes de l'església de Notre-Dame |
Escut de Saint-Antoine del
Vienès
Armorial général de France (s XVIII)
Bibliothèque nationale de France |
|
Saint-Antoine del Vienès |
Saint-Antoine del Vienès, església
Il·lustració de L'Abbaye de Saint-Antoine en Dauphiné, essai
historique... |
Saint-Antoine del Vienès
Entrada al recinte monàstic des de l'interior del mateix |
|
|
Portada de Antonianae
historiae compendium (Falcoz, 1534)
Bayerische Staatsbibliothek |
|
|
Bibliografia:
- DASSY, Louis-T. (1844). L'Abbaye de Saint-Antoine en Dauphiné,
essai historique et descriptif. Grenoble: Baratier
- DIJON, H. (1900). Le bourg et l'abbaye de Saint-Antoine pendant
les guerres de religion et de la Ligue. Grenoble: Falque
- DIJON, H. (1902). L'église abbatiale de Saint-Antoine en
Dauphiné. Histoire et archéologie. Grenoble: Falque
- FALCOZ, Aymar (1534). Compendium Antonianae Historiae. Lió
- FONT-REAUX, M. de (1925). Saint-Antoine en Viennois.
Congrès archéologique de France. París: Picard
- LAGIER, A. (1901). Visite à la Basilique de Saint-Antoine de
Viennois. Annales Dauphinoises, Vol. II. Grenoble: Vallier
- MAILLET-GUY, Germain (1907). Les origines de Saint-Antoine
(Isère). Bulletin de la Société départamentale d'archéologie et
de statistique de la Drôme. Valence
- SAINT-MAUR, Congregació de (1865). Gallia Christiana in
provincias ecclesiasticas distributa. Vol. 16. París: Firmin
Didot |
|
|
Situació:
L'abadia de Saint-Antoine
(Saint-Antoine-l'Abbaye, Isère) és a ponent de
Grenoble, entre aquesta ciutat i Valença |
|
|
|