L’origen del monestir de Saint-Benoît de Quinçay és incert. Una tradició el situa a l’època del bisbe Hilari de Poitiers (segle IV), però una versió més versemblant considera que fou fundat —o potser restaurat, en cas d’un origen anterior— cap als anys 670-672 per Acard (Achard, † 687), natural de Poitiers i monjo professat al monestir de Saint-Jouin-de-Marnes (o Ension, Deux-Sèvres). Per dur a terme aquesta fundació va comptar amb el suport econòmic de la seva família i de l’abadia de Jumièges (Sena Marítim).
El 674 hi van arribar dos monjos procedents de Jumièges per instruir la comunitat de Quinçay. El mateix Acard esdevingué abat de Jumièges el 682 i hi va morir el 687. Les abadies de Jumièges i Quinçay mantingueren una relació molt estreta: sant Filibert de Tournus (616-685), fundador de Jumièges, també havia participat en la fundació i construcció de l’església monàstica de Quinçay, que aleshores es dedicà a la Mare de Déu. L’any 868, a causa de les invasions normandes, els monjos abandonaren la casa i es refugiaren a l’Alvèrnia, mentre el monestir quedava destruït.
Després d’aquell episodi, l’establiment va desaparèixer o quedà reduït a la mínima expressió fins que, al segle XI, es recuperà. El 1027 ja es documenta una abadia dedicada a la Mare de Déu, sant Andreu i sant Benet. En aquesta època hi haurien arribat les despulles de sant Benet d’Aizenay (personatge del segle IV), fet que motivà que, a partir de llavors, fos coneguda com a Saint-Benoît de Quinçay. Depenia del capítol de la catedral de Poitiers, que designava els seus abats. No va arribar a ser mai una gran abadia i la seva comunitat era més aviat reduïda.
A mitjan segle XV es trobava en plena decadència i les dependències en un estat deplorable. El 1569 fou víctima de les guerres de Religió, que la van afectar directament. El 1574 passà a mans d’abats comendataris. Posteriorment, s’integrà a la congregació dels Exempts, i el 1758 tornà a dependre del bisbe de Poitiers. L’any 1760 el monestir fou suprimit i, dos anys després, la parròquia es traslladà a la seva església. Amb la Revolució, els béns foren venuts. Actualment es conserva l’església —en bona part romànica—, restes del claustre destruït durant les guerres de Religió i altres dependències d’època posterior.
- BEAUNIER, Dom (1910). Abbayes et prieurés de l'ancienne France. Vol. 3: Auch, Bordeaux. Abbaye de Ligugé
- CAMUS, Marie-Thérèse (1999). En écho à l’art d’Aulnay, la sculpture de la salle capitulaire de Saint-Benoît-de-Quincay. Poitiers: Centre d'études supérieures de civilisation médiévale
- CROISET, Jean (1723). Les vies des saints pour tous les jours de l’année. Vol. 2. Lyon: Boudet
- DU TEMS, Hugues (1774). Le clergé de France, vol. II. París: Delalain
- HENRION, Fabrice (2008). L’église Saint-Benoît d’Aizenay (Vendée). Bulletin du centre d’études médiévales d’Auxerre, núm. 12
- JAUD, Léon (1910). Saint Filibert, fondateur et abbé de Jumièges et de Noirmoutier. Luçon: Pacteau
- LECOINTRE, Eugène (1851). Notice sur l'abbaye de Saint-Benoît de Quinçay. Mémoires de la Société des Antiquaires de l'Ouest. Poitiers / Paris: Derache
- MARSONNIÈRE, J.-L. de la (1883-1888). Paysages et monuments du Poitou. Vol III. París
- OLIM (1875). Entre Touristes. Saint-Benoît de Quinçay. Revue d’Aquitaine. Poitiers: Imp. Générale
- SAINT-MAUR, Congregació de (1720). Gallia Christiana in provincias ecclesiasticas distributa. Vol. 2. París: Typographia Regia