La Magdalena es va traslladar a Marsella, lloc que va
evangelitzar durant set anys, abans de retirar-se a una cova que
estava ocupada per un drac de qui fou salvada gràcies a la
intervenció de l’arcàngel sant Miquel. En aquest lloc hi va viure
trenta anys durant els quals era transportada diàriament pels àngels
al cel, on s’alimentava. Al final de la seva vida, la cova on
s’havia retirat fou descoberta per un altre eremita que vivia a les
rodalies, el qual va anar a buscar el bisbe Maximí d’Ais que la va
poder assistir en el moment de la mort. Maximí es va encarregar del
seu enterrament i va ordenar que, a la seva mort, ell també hi fos
sebollit. Sobre aquella tomba i les restes de la Magdalena hi ha
dues versions, una és la defensada des de l’abadia de Vézelay (Yonne,
Borgonya) que diu que en temps de Carlemany foren portades a aquell
monestir. L’altra és la patrocinada des de Saint-Maximin que situa
la seva tomba i les relíquies a la cripta de l’església. |

La Santa Bauma
Il·lustració de Monuments inédits sur
l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine... (1865) |

La
Magdalena transportada
pels àngels
Antonio Vivarini (s. XV)
Gemäldegalerie (Berlín) |
|
La Santa Bauma és el lloc on es situa l’època de
penitència de la Magdalena i que va esdevenir des de molt antic un
centre de peregrinació. Una altra tradició diu que
sant Joan Cassià,
el fundador de Sant Víctor de Marsella, va
sentir-se atret per aquests llocs i va establir una comunitat
monàstica al lloc d’enterrament (el priorat de Saint-Maximin) i
també a la Santa Bauma. Ell mateix va disposar una cel·la prop
d’aquí on es retirava algunes temporades per la pràctica de
l’eremitisme. |

Entrada a la cripta de
l'actual basílica de la Madeleine |
|
Pel que fa a l’església de Saint-Maximin, la tradició
diu que la comunitat fundada per Joan Cassià va mantenir-se fins
l’arribada dels sarraïns. De fet no és fins el 1038 que es troba
documentada per primer cop, vinculant-la a Sant Víctor, és des
d’aquella abadia que es va impulsar la creació (o recuperació) del
priorat. El gran canvi en la vida d’aquesta casa va arribar en el
segle XIII amb la invenció de les relíquies de la Magdalena i
l’arribada dels dominics en substitució dels benedictins. |

Cripta de Saint-Maximin
Sarcòfag de santa
Maria Magdalena
Il·lustració de Monuments inédits sur
l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine... (1865) |
|
Tot aquest canvi fou impulsat pels comtes de Provença,
Carles I d’Anjou i el seu fill Carles II, amb relat miraculós inclòs
relatiu a l’alliberament d’aquest darrer, llegenda que seria
promoguda en endavant pels dominics. Segons aquesta, Carles romania
captiu a Barcelona des del 1284 quan Roger de Llúria el va fer
presoner en el decurs de la guerra de Sicília. A la presó va
encomanar-se a la Magdalena i aquesta li va dir en somnis que seria
alliberat i també que havia de buscar el seu enterrament a
Saint-Maximin, donant-li detalls del mateix i aclarint, per sortir
de dubtes, que les relíquies que es veneraven a Vézelay no eren les
seves. Efectivament després d’ésser transportat miraculosament de
Barcelona a Narbona, va buscar a la cripta de l’església on es van
descobrir dins uns sarcòfag les restes de la santa amb el flascó de
terra i sang de Crist que ella havia recollit al Calvari. |

Cripta de Saint-Maximin
Armari amb les relíquies de la
Magdalena |

Carles II d'Anjou, comte de
Provença
Il·lustració d'Iconographie des
sceaux el bulles, 1860 |
|
El 1295 es va procedir a fundar el nou convent dominic,
orde que en aquell moment estava en ple apogeu, i va començar la
construcció d’una gran església gòtica i del convent annex. Gràcies
a la devoció de les relíquies de la Magdalena hom va planificar la
construcció d’una església de grans dimensions. L’obra va anar a bon
ritme fins mitjan del segle XIV, quan la construcció es va veure
afectada per un episodi de pesta i la guerra dels Cent Anys. No es
va poder acabar fins ben entrat el segle XVI. En aquella època la
crítica històrica va començar a posar en dubte la llegenda de Maria
Magdalena i de la seva presència a la Provença, fet que va anar
afectant poc a poc l’arribada de pelegrins. Amb la Revolució el
convent dominic fou suprimit (1791) i el lloc va quedar desprotegit,
a començament del segle XIX li fou retornat el culte però
l’estructura de l’església havia patit el pas dels anys i es van fer
necessàries les restauracions que van costar d’arribar a causa de
les grans dimensions del temple i la poca atracció tenia per les
autoritats. Després de la Revolució hi ha hagut intents de
recuperació de la comunitat dominica. |

Cripta de Saint-Maximin
Sarcòfag de sant Sidoni |

Cripta de Saint-Maximin
Sarcòfag dels Innocents |
|

Cripta de Saint-Maximin
Sarcòfag de sant Maximin o Sarcòfag de santa Marcel·la
Il·lustració de Monuments inédits sur
l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine... (1865) |

Cripta de Saint-Maximin
Sarcòfag dels Innocents
Il·lustració de Monuments inédits sur
l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine... (1865) |
|
|

Cripta de Saint-Maximin
Sarcòfag de sant Sidoni
Il·lustració de Monuments inédits sur
l'apostolat de Sainte Marie-Madeleine... (1865) |

Basílica de Saint-Maximin |

La basílica de Saint-Maximin
des del claustre |
|

Sant Maximí i la
Magdalena
Detall d'una il·lustració de Le Mirouer historial (sXV)
Bibliothèque nationale de France |

Galeria del claustre |
|